Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - Połajewo

Standardy Ochrony Małoletnich

Standardy Ochrony Małoletnich

w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Połajewie

 

Standardy ochrony małoletnich w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Połajewie określają najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, będących klientami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Połajewie, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich. Każdy pracownik i współpracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik i współpracownik realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

 

Słowniczek pojęć

Ilekroć w dalszej części jest mowa o:

Kierowniku - należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Połajewie;

Ośrodku - należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Połajewie;

Pracowniku - należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Ośrodku na podstawie umowy
o pracę, umowy cywilnoprawnej, umowy wolontariackiej, innych umów lub porozumień;

Dziecku, małoletnim - należy przez to rozumieć osobę do ukończenia 18 roku życia;

Standardach - należy to rozumieć Standardy ochrony małoletnich w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Połajewie.

§ 1

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami Ośrodka,  w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

 

1. Pracownicy mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci,
z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny, a także dostosowany do wieku dziecka.

2. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy słownej, a tym bardziej fizycznej.

3. Pracownicy mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.

4. O ile to możliwe Pracownicy powinni unikać sytuacji, w których pozostawaliby „sam na sam” z dzieckiem.

5. Kontakt fizyczny Pracownika z dzieckiem możliwy jest wyłącznie w sytuacji wynikającej
z realizacji obowiązków służbowych i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu oraz jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Kontakt może odbywać się wyłącznie
w obecności rodzica lub opiekuna dziecka.

6. Pracownicy powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt
z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.

 

§ 2

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego

 

1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego Pracownik ma obowiązek niezwłocznego poinformowania bezpośredniego przełożonego o tym fakcie w formie ustnej, a także pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.

2. Przekazanie informacji powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym Pracownik powziął podejrzenie lub informację. Jeżeli przekazanie informacji nastąpiłoby po godzinach pracy Ośrodka Pracownik powiadamia policję o sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub
o krzywdzenieu małoletniego.

3. Po przekazaniu informacji do bezpośredniego przełożonego Pracownika, osoba ta powinna w pierwszej kolejności ustalić, czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury odebrania dziecka na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej,
a następnie ustalić, jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.

4. Jeżeli zastosowano procedurę wynikającą z art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, zasadnym jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 ustawy – Kodeks postępowania cywilnego lub złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, Kierownik niezwłocznie kieruje taki wniosek do właściwych organów.

5. Obowiązki określone powyżej nie wpływają na obowiązek ewentualnego wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”.

§ 3

Procedura wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”

 

1. Obowiązek wszczęcia procedury „Niebieskie Karty” i wypełnienia formularza „Niebieska Karta – A” spoczywa na wszystkich pracownikach socjalnych i asystencie rodziny Ośrodka.

2. W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpywać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy
o przeciwdziałaniu przemocy domowej, Pracownicy o których mowa powyżej mają obowiązek wypełnić formularz „Niebieska Karta – A” niezwłocznie po powzięciu informacji o zaistnieniu ku temu przesłanek.

3. Wypełniając formularz „Niebieska Karta – A” Pracownik stosuje zasady wynikające
z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz z rozporządzenia wykonawczego, w tym przekazuje osobie doznającej przemocy domowej formularz „Niebieska Karta – B”.

4. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” Pracownik wszczynający procedurę „Niebieskie Karty” ma obowiązek przekazać ten formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego lub innego jego członka w terminie pięciu dni roboczych. Za dni robocze przyjmuje się dni pracy Ośrodka.

§ 4

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połajewie do stosowania standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

 

1. Osobę odpowiedzialną za przygotowanie Pracowników do stosowania standardów wyznacza Kierownik.

2. W ramach przygotowania pracowników do stosowania standardów przeprowadzane jest szkolenie pracowników w przedmiotowym zakresie.

3. Każdy z pracowników składa oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich (zał. Nr 1).

4. Obecność na szkoleniu, o którym mowa potwierdzona jest imienną listą obecności.

§ 5

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

 

1. Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej Ośrodka oraz są wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie Ośrodka.

2. Niezależnie od publikacji standardów w formie określonej powyżej Pracownik realizujący usługi wobec małoletniego przekazuje wersję zupełną niniejszych standardów rodzicom, opiekunom prawnym lub opiekunom faktycznym małoletniego, a osoby te potwierdzają na piśmie otrzymanie przedmiotowych standardów.

3. Małoletni, wobec których realizowane są usługi przez Pracowników otrzymują wersję skróconą niniejszych standardów.

4. Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego i stan jego zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia założeń niniejszych standardów, Pracownik może zaniechać ich doręczenia.

§ 6

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

 

1. Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy Pracownicy.

2. Niezależnie od obowiązku określonego powyżej Kierownik wyznacza Pracownika koordynującego przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
i organizacje pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego.

§ 7

Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

 

1. Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

2. Rejestr przechowywany jest w siedzibie Ośrodka.

3. Kierownik wyznacza osobę odpowiedzialną za prowadzenie i uzupełnianie rejestru.

§ 8

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

 

1. W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego zostaje wszczęta procedura  „Niebieskiej Karty”.

2. Plan wsparcia małoletniego oraz plan indywidualnej pomocy prowadzony jest przez pracownika socjalnego będącego członkiem grupy diagnostyczno-pomocowej.

3. W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość, psycholog uczestniczy także w jego realizacji.

 

 

Standardy Ochrony Małoletnich w GOPS

(wersja skrócona dla małoletnich)

 

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim
a pracownikami/zleceniobiorcami/stażystami/praktykantam/wolontariuszami GOPS,
w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

  • Osoby mające bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie Twoich praw i innych osób,
  • z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny.
  • Masz prawo być wysłuchany.
  • Niedopuszczalne jest stosowanie wobec Ciebie jakichkolwiek form przemocy, w tym nawiązywanie relacji o charakterze seksualnym.
  • Osoby mające bezpośredni z Tobą kontakt mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszyć Twoją przestrzeń osobistą, nietykalność cielesna lub spowodować u Ciebie poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.
  • Każdy człowiek ma prawo do życia w środowisku domowym wolnym od przemocy. Pamiętaj, że jeżeli doświadczasz przemocy/krzywdzenia za strony osób bliskich lub Twoich kolegów, koleżanek lub innych osób otrzymasz wsparcie i pomoc w celu ustania przemocy.

Niedozwolone zachowania podczas kontaktu z Tobą.

  • Stosowanie agresji i przemocy wobec Ciebie i innych osób.
  • Stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w trakcie spotkania/rozmowy/wsparcia np. posiadanie ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), a także straszenie ich użyciem, używanie ognia w miejscu spotkani/rozmowy /wsparcia.
  • Celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas organizowanych zajęć/wsparcia. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu.
  • Uleganie nałogom np. palenie papierosów, picie alkoholu. Rozprowadzanie
    i stosowanie narkotyków/środków odurzających.
  • Niestosowne odzywanie się do innych osób, używanie wulgaryzmów.
  • Celowe niszczenie, uszkodzenie lub nieszanowanie mienia innych. Kradzieży/przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób.
  • Fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych małoletnich/osób dorosłych bez ich zgody. Upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób. Stosowanie wobec innych osób różnych form cyberprzemocy.

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadomienia sądu opiekuńczego.

  • W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu Ciebie pracownik GOPS-u mający bezpośredni kontakt z Tobą ma obowiązek niezwłocznego poinformowania Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Połajewie
    o tym fakcie.
  • Na podstawie uzyskanej informacji uruchamiane są działania interwencyjne
    i pomocowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym m.in. skierowanie wniosku do sadu rodzinnego, złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty”.
  • Sad rodzinny w sytuacji krzywdzenia dziecka może ustanowić jego reprezentanta, dbającego o Twoje interesy i dobro w prowadzonych postępowaniach.

Procedura wszczęcia procedury „Niebieskie Karty”.

  • W sytuacji podejrzenia przemocy domowej, w tym krzywdzenia Ciebie uruchamiana jest procedura „Niebieskie Karty”. Głównym celem procedury jest zaprzestanie stosowania wobec Ciebie przemocy.
  • W ramach procedury „Niebieskie Karty” powołuje się grupę diagnostyczno-pomocową, w skład której wchodzi pracownik socjalny i policjant. Są to osoby, którym zależy aby udzielić Ci pomocy. Grupa monitoruje stan bezpieczeństwa osób doznających przemocy i określa dla nich plan pomocy, a także motywuje osobę stosującą przemoc do zmiany swojego zachowania aby dalej nie krzywdziła Ciebie lub innych Twoich bliskich.
  • W ramach procedury „Niebieskie Karty” uruchamia się działania wspierające, skierowane do osób doznających przemocy np. pomoc psychologiczną oraz do osób stosujących przemoc np. skierowanie do programu korekcyjno-edukacyjnego dla sprawców przemocy, który uczy osoby radzenia sobie ze złością, agresją oraz innych zachowań niż przemocowe.
  • W niektórych sytuacjach, szczególnie gdy osoba stosująca przemoc w dalszym ciągu krzywdzi najbliższych i nie chce współpracować z grupą diagnostyczno-pomocową, zawiadamia się Policję lub Prokuraturę. Ponadto w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia funkcjonariusz Policji ma możliwość zastosowania środków izolujących wobec osoby stosującej przemoc na okres 14 dni tj. nakaz opuszczenia mieszkania, zakaz zbliżania się do osoby lub określonego miejsca lub/i zakaz kontaktowania się. Środki te mogą zostać przedłużone przez sąd.

Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

  • W przypadku ujawnienia krzywdzenia Ciebie pracownik socjalny we współpracy
    z asystentem rodziny, realizującym swoje zadania w stosunku do Twojej rodziny,
    w której wystąpił przypadek krzywdzenia, przygotuje dla Ciebie plan wsparcia.
  • Celem planu jest przede wszystkim:
  • zainicjowanie działań interwencyjnych, we współpracy z innymi instytucjami jeśli istnieje taka konieczność;
  • współpraca z rodzicami w celu powstrzymania krzywdzenia Ciebie i zapewnienie Tobie pomocy;
  • diagnoza czy konieczne jest podjęcie działań prawnych;
  • określenie formy pomocy specjalistycznej dla Ciebie;
  • zdiagnozowanie Twoich potrzeb i zasobów rodziny.
  • Twój „plan wsparcia” może obejmować różne formy pomocy: prawna, psychologiczna, socjalną i medyczną.
  • Plan wsparcia może być modyfikowany w trakcie jego realizacji w zależności od bieżących potrzeb Twoich i rodziny.

Zasady bezpieczeństwa – reagowanie na zagrożenia.

Bezpieczne zasady składają się z czterech kroków:

  1. Głośno powiedz „nie”

Masz prawo powiedzieć „nie”, także członkowi rodziny lub komuś kogo kochasz. Jeśli cos Ci się nie podoba, nie chcesz tego lub sprawia Ci to przykrość, możesz powiedzieć „nie”, „nie chcę”, „nie chcę tego”, „nie pójdę tam” itp. Twoje zdanie i Twoje uczucia są ważne i powinny być traktowane z szacunkiem.

  1. Alarmuj gdy potrzebujesz pomocy

Krzycz lub wezwij pomoc gdy poczujesz lęk, niepokój, gdy ktoś Cię krzywdzi. Możesz zadzwonić na numer alarmowy 112 i powiedzieć co się stało.

  1. Powiedz komuś dorosłemu o tym, co się stało

Pomyśl, kto dla Ciebie będzie zaufana osobą dorosłą, która wysłucha Cię i jeśli będzie trzeba wezwać pomoc.

  1. Dobrze zrobisz mówiąc o tajemnicach, które Cię niepokoją

Tajemnice nie powinny sprawiać, że odczuwasz smutek lub niepokój. Jeżeli tak jest, powiedz o nich zaufanej osobie dorosłej. Masz prawo szukać pomocy i nikt nie może Cię zmusić, byś trzymał/a w sekrecie niepokojące sprawy.

Jeżeli masz jakieś problemy lub chciał(a)byś porozmawiać o czymś, co Cię niepokoi to
w pierwszej kolejności porozmawiaj z rodzicami/opiekunami lub innymi dorosłymi osobami z Twojego otoczenia np. opiekunem zajęć opiekuńczo - wychowawczych, asystentem rodziny, pedagogiem lub psychologiem szkolnym. Jeśli nie czujesz się gotowy(a) do porozmawiania z osobą dorosłą w Twoim otoczeniu, zadzwoń do: Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę 116-111 lub Telefonu Zaufania prowadzonego przez Rzecznika Praw Dziecka 800-121-212. Dyżurują w nim osoby, które mogą Ci pomóc. Możesz podzielić się z nimi swoimi trudnościami, otrzymać wsparcie i porady, które pomogą Ci radzić sobie w trudnych sytuacjach.

Nasza placówka

Kalendarz

Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
Sb
Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

Imieniny